Podstawowe Pozycje Dłoni


Nauka nowego tańca, nawet jeśli ma się już jakieś taneczne zaplecze, przypomina mi naukę języka -  zaczyna się od alfabetu, najmniejszych elementów składowych, z których później można układać całe zdania (kombinacje). W tym przypadku „alfabetem” są dłonie, stopy czy podstawowe figury. Dziś chcę się skupić na tych pierwszych.

Moim przewodnikiem technicznym jest podręcznik Zeng Minghui pt. 《中国古典舞身韵》 (Chiński taniec klasyczny – Shen Yun, Wydawnictwo Uniwersytetu Południowo-Zachodniego, 2022), oparty na oficjalnym systemie treningowym „Shen Yun” opracowanym w Beijing Dance Academy.




Coś więcej niż kształt: intencja i energia

W baletowym port de bras dłoń jest miękka, zaokrąglona, stanowi naturalne przedłużenie ramienia. To piękne i pełne gracji rozwiązanie, które tworzy harmonijną linię ruchu.

W chińskim tańcu klasycznym dłoń nie jest jednak pasywnym zakończeniem gestu - to źródło aktywnej energii. W moim podręczniku polecenia nie dotyczą wyłącznie formy, lecz działania i intencji ukrytej wewnątrz ruchu: „dociśnij w dół”, „wypchnij na zewnątrz”, „otwórz szeroko”, „wyciągnij daleko” to tylko niektóre określenia jakie tam znalazłam. Dłoń nie tylko tworzy kształt, ale też kieruje energię (气, ) aż do opuszków palców.

Termin „qì” rozumiany jest tutaj nie w sensie mistycznym, lecz jako wyraz intencji i wewnętrznej żywotności - kluczowej kategorii w chińskiej estetyce ruchu.
Dzięki temu każdy gest nabiera mocy i kierunku.




Pięć podstawowych kształtów dłoni

Zgodnie z podręcznikiem Zeng Minghui, pięć podstawowych form dłoni (基本手型, Jīběn Shǒu Xíng) stanowi fundament treningu chińskiego tańca klasycznego. Nie są to oczywiście jedyne pozycje dłoni używane w tańcu chińskim. Różne szkoły mogą też nauczać drobnych wariacji, ale te pięć kształtów jest szeroko uznawane w systemie Shen Yun.


1. 兰花手 (Lán Huā Shǒu) - „Orchid Hand”


  • Opis: Kciuk dociśnięty do nasady palca środkowego, pozostałe palce prostują się, rozkładają i unoszą w lekkim rozwarciu. Opuszki palców sięgają jak najdalej, tak by tworzyły nieregularną, żywą linię.

  • To najbardziej charakterystyczna kobieca dłoń w tańcu chińskim - subtelna i elegancka, niczym kwiat. Rozstawione palce sprawiają, że linia staje się dynamiczna i „żywa”, w przeciwieństwie do bardziej jednolitej dłoni baletowej.




2. 掌式 (Zhǎng Shì) - „Palm Form”



  • Opis: Palce wyprostowane, bok dłoni delikatnie wypchnięty na zewnątrz, „paszcza tygrysa” (przestrzeń między kciukiem a palcem wskazującym) szeroko otwarta, nadgarstek lekko zaokrąglony.

  • To gest silny i ekspansywny gest. Czuć, jak energia promieniuje z wnętrza dłoni. Wyraża on determinację i charakter.




3. 单指 (Dān Zhǐ) - „Single Finger”


  • Opis: Palec wskazujący wyciągnięty w górę, kciuk i palec środkowy lekko się stykają, pozostałe palce są lekko zgięte do środka.

  • Ta forma to kwintesencja precyzji i kierunku. Służy do wskazywania, prowadzenia wzroku widza i wyznaczania kierunku ruchu. Lekkie złączenie kciuka i palca środkowego daje stabilność całemu gestowi.





4. 剑指 (Jiàn Zhǐ) - „Sword Finger”


  • Opis: Wskazujący i środkowy palec wyprostowane razem w górę, podczas gdy kciuk i palec serdeczny się stykają.

  • W tym geście od razu widać wpływy sztuk walki - jest ostry, dynamiczny i pełen mocy. Dłoń staje się symbolicznym mieczem: precyzyjnym, zdecydowanym, ale wciąż eleganckim.




5. 拳式 (Quán Shì) - „Fist Form”


  • Opis: Dłoń tworzy miękką, zaokrągloną pięść; nie zaciśniętą, lecz napiętą wewnętrznie. Kciuk, palec wskazujący i środkowy lekko się stykają, a pozostałe palce są zgięte do wnętrza dłoni.

  • Nie jest to ściśnięta, agresywna pięść. To „lekka pięść” - używana w miękkich, zaokrąglonych ruchach. Przekazuje delikatną siłę, jakby w dłoni trzymało się coś cennego.









Kultura w dłoniach

Różnice między baletem a chińskim tańcem klasycznym sięgają głębiej niż tylko do techniki. Balet, wywodzący się z europejskich dworów, dąży do ideału doskonałości, wzniosłości i lekkości. Natomiast chiński taniec klasyczny wyrasta z filozofii taoistycznej, chińskiej tradycji operowej i estetyki sztuk walki, gdzie taniec wyraża dynamiczny przepływ energii (), opowiada historie i odzwierciedla elementy natury.

Każdy kształt dłoni ma znaczenie symboliczne: może przedstawiać kwiat, miecz, gest wskazania. Dłoń staje się narzędziem opowieści.
W tym sensie dłoń nie tylko zdobi taniec, ale też opowiada historię. Kojarzy mi się to z tańcami indyjskimi (mudrami w nich używanymi), gdzie dłoń to zawsze element opowiadanej ruchem historii.




Podsumowanie :)

Spotkanie z tym nowym "alfabetem" dłoni jest fascynujące i przypomina mi, że taniec to przede wszystkim język kultury w jakiej się rodzi. Mam nadzieję, że ten wstęp do świata dłoni w tańcu chińskim Was zainteresował. Jest jeszcze wiele innych pozycji opartych np. o mudry, lecz tutaj chciałam przedstawić te bazowe.  

Tutaj jeszcze możecie zobaczyć wykonanie tych pozycji rąk łącznie z wariacją na temat pięści :) 





Bibliografia

Zeng, Minghui. (2022). 中国古典舞身韵 [Chiński taniec klasyczny – Shen Yun]. Wydawnictwo Uniwersytetu Południowo-Zachodniego.

Nota o źródle

Tekst oparty jest bezpośrednio na podręczniku profesor Zeng Minghui, wykładowczyni z Wydziału Tańca Uniwersytetu Pedagogicznego Południowych Chin, absolwentki Beijing Dance Academy. Autorka posiada blisko 20-letnie doświadczenie dydaktyczne i choreograficzne, a jej prace publikowane były m.in. w Journal of Beijing Dance Academy.
Podręcznik Zeng opiera się na oficjalnym systemie nauczania „Shen Yun”, który stanowi podstawę akademickiego programu chińskiego tańca klasycznego.





Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Podróż do Chin - część 1: Wielki Mur, Zakazane Miasto, Pałac Letni i Świątynia Nieba

Czym jest Shen Yun 身韵?

你好!Nǐhǎo!