Czym jest Shen Yun 身韵?




Jeśli kiedykolwiek oglądaliście chiński taniec klasyczny, pewnie zauważyliście jego wyjątkową płynność i ekspresję - ruchy są miękkie, pełne oddechu, a każde spojrzenie tancerza zdaje się mieć znaczenie. Za tą estetyką stoi jedno kluczowe pojęcie: Shen Yun (身韵), czyli w dosłownym tłumaczeniu „Rytm Ciała”. To nie tylko styl tańca, lecz cały system treningowy i artystyczna filozofia, który ukształtował współczesny chiński taniec klasyczny. Koncepcja ta powstała w latach 80. XX wieku dzięki pedagogom takim jak Tang Mancheng i Li Zhengyi z Pekińskiej Akademii Tańca.


1. Co właściwie znaczy Shen Yun?

Shen Yun składa się z dwóch słów:

  • 身 (Shēn) - „ciało”, czyli fizyczna forma, postawa i technika;
  • 韵 (Yùn) - „rytm” lub „rezonans”, który oznacza ducha, oddech i ekspresję.
W praktyce chodzi o połączenie zewnętrznej formy z wewnętrznym uczuciem. Jak pisał Tang Mancheng w 1987 roku, „ruch staje się piękny dopiero wtedy, gdy technika i duch płyną razem”. To właśnie różni chiński taniec klasyczny od baletu czy opery pekińskiej - tu ciało nie „odgrywa”, lecz „przepływa”.


2. Jak powstał system Shen Yun?


Po założeniu Pekińskiej Akademii Tańca w 1954 roku, chińscy artyści i pedagodzy zaczęli tworzyć narodowy styl tańca, który byłby zakorzeniony w tradycji, ale jednocześnie nowoczesny i akademicki (Xie, 2021).

W latach 80. Tang Mancheng i Li Zhengyi opracowali pierwsze programy nauczania oparte na Shen Yun. Ich podręcznik 中国古典舞身韵教学法 (Metoda nauczania „Rytmu Ciała” w chińskim tańcu klasycznym, 1992) stał się podstawą nauki w akademiach w całym kraju.


3. Pięć filarów treningu Shen Yun


Trening Shen Yun to nie tylko nauka choreografii, ale rozwijanie harmonii ciała, ducha i oddechu. Oto pięć głównych elementów, które każdy tancerz doskonali:


Element Chiński termin Opis
Forma 形 (Xíng) Zewnętrzny kształt ciała - ruch spiralny, okrągły i miękki. Zasada „Trzech Okręgów” (三圆) o której jeszcze kiedyś napiszę więcej.
Duch 神 (Shén) Ekspresja, spojrzenie, emocje. Tancerz komunikuje historię nie tylko ruchem, ale i energią, którą przekazuje np. oczami.
Oddech / Energia 气 (Qì) Oddech prowadzi ruch. Każdy gest zaczyna się od wewnętrznego impulsu - wydechu lub wdechu, który daje rytm całemu ciału (Li & Tang, 1992).
Siła 劲 (Jìn) Kontrola dynamiki - miękkość i nagła moc współistnieją w jednym ruchu, tworząc kontrast zwany Fanchen (反衬).
Rytm 律 (Lǜ) Wewnętrzne tempo ruchu - nie liczone w taktach, lecz odczuwane przez ciało. To „muzyka wewnętrzna” tancerza.

Wszystkie te elementy tworzą zasadę „jedności wnętrza i zewnętrza” (内外合一), która jest fundamentem chińskiej estetyki ruchu. Widzę w tej technice bardzo dużo podobieństw do baletu, kontrola oddechu, ekspresja nie tylko przez formę ale i mimikę a nawet intencję, co jest tym czym wyróżniają się najlepsi tancerze. A wy jak myślicie? 


Bibliografia
  • Tang, M. (1987). 关于身韵课教材对传统的继承关系及其整理方法. Journal of Beijing Dance Academy.
  • Li, Z., & Tang, M. (1992). 中国古典舞身韵教学法. Beijing Dance Academy Press.
  • Sun, Y. (2005). 中国汉唐古典舞教学法. Shanghai Music Publishing House.
  • Gao, J. (2011). 敦煌舞教程. Shanghai Music Publishing House.
  • Wilcox, E. (2019). Dance in the People’s Republic of China, 1949–2009. Cambridge University Press.
  • Xie, Y. (2021). „The Making of a Chinese Dance Heritage.” Dance Research Journal, 53(2), 54–70.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Podróż do Chin - część 1: Wielki Mur, Zakazane Miasto, Pałac Letni i Świątynia Nieba

你好!Nǐhǎo!