Fundament na którym stoimy - stopy oraz pozycje nóg
![]() |
Dziś chciałabym kontynuować naukę "alfabetu" tańca chińskiego i przyjrzeć się dokładnie pozycjom stóp. Stopy w tańcu to zawsze element kluczowy, dają nam oparcie, wybicie, są podstawą naszego pionu i wyczucia środka ciężkości. Nie bez kozery wielu tancerzy zamiast na twarze, spogląda na stopy ;) Pozycje baletowe zostały wymyślone tak, aby pięknie wydłużać linię nóg lub eksponować wykręcenie tancerza, a jak jest w klasycznym tańcu chińskim? Przekonajmy się..
Podstawowe formy stóp (脚型 Jiǎo Xíng)
W chińskim tańcu klasycznym stopy są równie ekspresywne jak dłonie. Do tańczenia nie wystarczą znane mi pozycje baletowe:
勾脚 (Gōu Jiǎo) – Stopa „haczykowata” (Hook Foot/Flex):
Aktywne zgięcie, w którym palce i kostka odciągnięte są do siebie, a pięta wypchnięta jest do przodu. To podstawowy kształt używany przy wielu ruchach, bardziej znany dla nas jako tzw. flex :)
绷脚 (Bēng Jiǎo) – Stopa wyciągnięta (Stretch Foot/Point):
Odpowiednik baletowego pointu, z silnym naciskiem na aktywne rozciągnięcie całego podbicia i palców do maksimum. Przednia noga wysuwa się do przodu naciągając podbicie, ciężar ciała pozostaje na tylnej nodze. To źródło eleganckich linii nóg. Można je wykonywać w różnych kierunkach, a do tyłu nawet w wariancie podparcia na palcach (czasem spotyka się nazwę Kick Step na ten wariant). Ciężar ciała zawsze pozostaje na nodze opornej.
㧟脚 (Kuǎi Jiǎo) – Stopa „zagarnięta” (Scoop Foot):
Kluczowy kształt, którego nie spotkałam w innych tańcach. Na wyciągniętej stopie podbicie aktywnie „zagarnia” do środka. Jeśli ktoś kiedykolwiek uczył się baletu, to wie, że jest to totalna antyteza stopy baletowej, tzw. sickled foot, który jeśli się pojawia przy ćwiczeniu powoduje estetyczny wstrząs u każdego tancerza klasycznego i automatyczną poprawkę od nauczyciela ;)
撇脚 (Piě Jiǎo) – Stopa „odchylona” (Flick Foot):
W wariancie „haczykowatym” (flex) kostka skręca się lekko na zewnątrz.
Podstawowe pozycje nóg (站位 Zhàn Wèi)
Oto podstawowe pozycje nóg:
-
小/大八字步 (Xiǎo/Dà Bā Zì Bù) – Mała / Duża pozycja w kształcie litery V:
![]() |
Duża pozycja V |
Neutralny punkt wyjścia. Pięty złączone razem (mała) lub na szerokość ramion (duża), palce skierowane do przodu na punkty sceniczne 2 i 8. Prosty, stabilny fundament. Zauważcie, że nie są to stopy nienaturalnie wykręcone jak w pozycji pierwszej baletowej. Są one bardziej naturalnie ustawione.
-
丁字步 (Dīng Zì Bù) – Pozycja T (Meridian):
Pięta przedniej stopy znajduje się na wysokości łuku tylnej stopy. Ciekawostką jest, że pozycja T odwzorowuje koncept "Meridian" - południka. Łączy się tutaj zwykłą postawę ciała z filozofią taoistyczną, symbolizując równowagę Yin i Yang oraz oś Północ–Południe. To doskonały przykład przenikania się kultury i techniki tanecznej.
W chińskiej filozofii i medycynie tradycyjnej południki (meridian 经络 jīngluò) to linie przepływu energii (qì), które łączą wszystkie części ciała w harmonijny system. W ujęciu tanecznym Zǐwǔ Xiàng (oś północ-południe) odnosi się do osi biegnącej przez środek ciała – od głowy po stopy – symbolizującej wewnętrzną równowagę i przepływ energii między niebem a ziemią. Utrzymanie pozycji T w tym duchu nie jest więc tylko fizycznym ustawieniem nóg, ale także metaforą spokoju, harmonii i duchowej osi tancerza.
-
弓步 (Gōng Bù) - Pozycja łuku (Bow Step):
Silna, głęboka pozycja. Pozycja wyjściowa dla niej to T step. Z niego otwieramy nogę do przodu lub boku zginając ją. Druga noga pozostaje wyprostowana. W podręcznikach podkreślają, że przednie kolano powinno być zgięte pod kątem 90°. To gwarantuje prawidłową postawę i siłę.
-
扑步 (Pū Bù) - Pozycja niska / wypad (Lunge step):
Efektowna, bardzo głęboka pozycja, w której ciało pochyla się do przodu, a podbicie wyprostowanej nogi dąży do równoległości z podłogą. Wyjściową pozycją dla niej jest Bow step. Pogłębiamy ją i pochylamy tors do przodu, aż do momentu gdy jest prawie równoległy do podłogi, a ciężar ciała przeniesiony jest na zgiętą nogę. Pozycja ta wymaga ogromnej elastyczności i kontroli. Jest to moja ulubiona pozycja pod względem estetycznym, bardzo wymagająca, lecz dająca wiele radości z wykonania :)
-
踏步 & 踏步蹲 (Tà Bù & Tà Bù Dūn) – Krok odstawiony i przysiad ze skrzyżowanymi nogami (Cross legged Squat):
Elegancka, skrzyżowana pozycja nóg. Pozycja wyjściowa to T step. Tylna noga prostuje się, dotykając podłogi jedynie palcami. Przednia noga zgina się w kolanie a środek ciężkości pozostaje na przedniej nodze. Gdyby zawinąć ją jeszcze bardziej wokół osi tancerza powstanie drugi wariant. Wariant z przysiadem to piękne, spiralne przejście, które często pojawia się w choreografiach.
Video:
Bibliografia
-
Zeng, M. (2022). 中国古典舞身韵 [Chiński taniec klasyczny – Shen Yun]. Southwest University Press. (Podręcznik zawodowy)
-
Zeng, M. & Yu, K. (2018). 中国古典舞身韵 [Chiński taniec klasyczny – Shen Yun]. Southwest University Press. (Wydanie uniwersyteckie)
Komentarze
Prześlij komentarz